Agile Scrum FAQ

Agile betekent behendig en verwijst naar een flexibelere manier van organiseren. Een manier waardoor je als organisatie beter en sneller kunt inspelen op de veranderende wereld en de behoeften van je klanten. Dit doe je door het inrichten van klantgerichte teams die in korte cycli van minder dan een maand (deel)producten en diensten maken en deze afstemmen met je klanten. Hierdoor krijg je producten en diensten die goed aansluiten bij de actuele klantbehoeften én medewerkers die met nog meer plezier werken.

Met Agile kun je sneller inspelen op veranderingen en lever je al tijdens het ontwikkelen van producten of diensten waarde aan je klanten door tussentijdse oplevering van (deel)producten. Hierdoor verlaag je tegelijkertijd het risico dat de producten of diensten die je ontwikkelt niet aansluiten bij de klantbehoefte.

Door Agile werken sluit je zo goed als mogelijk aan op de veranderende behoefte van je klant. Hierdoor is Agile het meest effectief wanneer je complexe producten of diensten voor snel veranderende markten ontwikkelt.

Agile werken is het meest handig als het einddoel nog niet helemaal vast ligt. Voor procesmatig en herhalend werk is het handiger om efficiënte procedures te maken. Hierdoor voorkom je tegelijkertijd mogelijke risico’s bij het verkeerd uitvoeren ervan.

Agile is een visie om in snel veranderende markten concurrerend waarde te kunnen blijven leveren. Scrum is een manier om die visie in de praktijk te brengen. De concepten Agile(2001) en Scrum(1986) werden overigens los van elkaar en door verschillende mensen bedacht.

Beide methoden zetten de klant centraal. Het belangrijkste verschil echter is dat Agile zich richt op het creëren van nieuwe klantwaarde en dat Lean zich voornamelijk richt op een zo efficiënt mogelijke operatie van de bestaande organisatie.

Scrum is een manier om de visie van Agile werken daadwerkelijk in de praktijk te brengen en richt zich op: het leveren van de hoogste klantwaarde in de kortst mogelijke tijd. Binnen Scrum is er een duidelijke rolverdeling, zijn er vaste meetings en word er gewerkt in korte cycli van een aantal weken die sprints heten. Scrum is niet zoals andere Agile methoden IT-specifiek en daardoor een van de meest gebruikte generieke manieren om Agile te werken binnen Marketing, HR, Product Development & IT ter wereld. Meer lezen over Scrum? Klik dan hier

Een timebox is de maximale tijd die een meeting mag duren. De meeste meetings binnen Scrum zijn getime-boxed hierdoor weet een ieder vooraf hoe lang de meeting maximaal duurt en voelt die daardoor bondiger aan.

Voorafgaand aan de start van elke sprint wordt in de sprintplanning meeting bepaald wat er tijdens een sprint gerealiseerd wordt, hoe dat gedaan wordt en wie dat gaat doen. Dit gebeurd door de Scrum teamleden in nauw overleg met de vertegenwoordiger van de klant, de Scrum Product Owner.

Een kort dagelijks overleg van maximaal 15 minuten van de scrum teamleden onderling waarin een ieder van de teamleden deelt: wat ze hebben afgemaakt, wat ze gaan afmaken en of ze ergens tegenaan lopen dat opgelost moet worden. De meeting vind vaak staand plaats zodat het een actieve vorm heeft en niet te lang duurt.

Aan het eind van de sprint worden de producten en diensten die klaar zijn gekomen gedemonstreerd aan de Scrum Product Owner dit gebeurd in de Sprint Review meeting. De Product Owner is als directe vertegenwoordiger van de klant degene die de gedemonstreerde producten goed of afkeurt.

Scrum teams willen zichzelf continue verbeteren. Tijdens de Scrum Retrospective aan het eind van de sprint geven de scrum team leden elkaar feedback over wat ze goed vonden gaan en wat ze minder goed vonden gaan. Door deze retrospectie verbeterd de prestatie van een Scrum team gaandeweg de tijd.

De Scrum Product Owner bepaalt in samenwerking met de klant wat er gemaakt moet worden en met welke prioriteit. Het Scrum team bepaalt hoe iets gerealiseerd moet worden en de Scrum Master begeleidt het Scrum proces. Wil je weten welke rol het best bij jou past? Klik dan hier.