Dé tips voor een snelle start als Scrum Product Owner
Leestijd:
5
min.
Tja, onlangs zei ik het nog: ‘als Scrum team realiseren we de hoogste waarde in de kortst mogelijke tijd’.
Die elevator pitch is ook te mooi om niet te gebruiken toch? Tegelijkertijd bedacht ik dat ik als Product Owner daarvoor nog wel even die waarde samen met mijn opdrachtgever heb te bepalen. Want pas dan valt er iets te prioriteren en samen met mijn team te realiseren.
Succes komt pas als ik en mijn opdrachtgever hetzelfde idee over waarde hebben, ik de gebruikers van het product ken en.. vertrouwen heb in het Scrum team.
Pheww!
Bepaal samen met je opdrachtgevers het idee over waarde
Euro’s, dollars, duku’s, pegels, flappen. Was het maar zo straightforward.
Waar het ene bedrijf z’n belangrijkste waarde uitdrukt in omzet of netto winst, doet een ander, zoals de NS, dat in waarden als veiligheid, plezier en betaalbaarheid van dienstverlening.
Weer anderen, zoals startups als Felyx, drukken hun voornaamste waarde uit in het zo snel mogelijk groeien van hun userbase: het aantal klanten.
Want hoe red je het anders tussen al die andere aanbieders van elektrische stepjes die je tegenwoordig overal in steden op de stoep ziet staan? Voor dergelijke bedrijven is razendsnel groeien in hun markt belangrijker dan het direct winst maken: winst komt later wel, eerst veel klanten. Als eindgebruiker wil je niet tig verschillende apps op je telefoon voor het gebruik van zo’n step, dus moet jouw app de eerste zijn
Tip: Stel het bespreken van het idee over waarde niet uit. Maak het idee ‘waarde’ bespreekbaar, zoek er woorden bij en schrijf die op. Ze maken het makkelijker om de waarde te kwantificeren en er getallen aan te koppelen.
Tip: Beschrijf het idee van de waarde ook in de Product Vision van je project. Zo gaat die nog meer leven en wordt het idee meteen onlosmakelijk onderdeel van jouw nieuwe product. Herinner je je nog hoe handig het is om een Product Vision te maken? Zo nee, lees dan een van de volgende blogs waarin ik daar meer over vertel.
Maar bij het idee van waarde gaat het toch ook heel erg over eindgebruikers?
Absoluut en tien punten! Je mag samen met je opdrachtgever dan prachtige ideeën over de toegevoegde waarde hebben; zolang die niet aansluit bij de behoefte van je klanten ga je geen game changing product of dienst maken.
Weet daarom wat je gebruiker voelt en denkt en weet wat die wil. Niet alleen vandaag, maar ook morgen, overmorgen en daarna: behoeften veranderen. ‘Versnelde informatie propagatie’, herinner je het nog? Die veranderende behoefte volgen is de beste manier om bij te blijven.
Tip: Ga daarom zo snel mogelijk op zoek naar en in gesprek met gebruikers van je product. En true, dat zijn niet je naaste, goedwillende collega’s.
Bedenk goed hoe je met die gebruikers wilt communiceren. Door een zaal toe te spreken? Wil je ze vragenlijsten toesturen en de onderzoeksresultaten lezen? Of, een stuk directer, wil je met ze om de tafel zitten om ze aan te kunnen kijken en te voelen wat ze vinden van jouw nieuwe product-ideeën?
En hoe zorg je dan voor de hoogste waarde in de kortst mogelijke tijd?
De korte versie: Door alles wat moet worden gerealiseerd te rangschikken op waarde: de waarde die het toevoegt voor je opdrachtgevers en de gebruikers. Zo komen de onderdelen van je nieuwe product die de hoogste waarde leveren bovenop de ‘wensen-stapel’. En ja, de onderdelen die minder waarde leveren liggen aldus lager op die stapel. Wie het eerst komt die het eerst maalt: de items die bovenop de stapel liggen worden eerder gerealiseerd door het Scrum team dan de items die lager liggen. Die stapel heet in Scrum terminologie de Prioritized Product Backlog.
Tip: Onthoud voor nu dat het bepalen en bijhouden van die stapel een van je belangrijkste verantwoordelijkheden is als Product Owner. En lees mijn volgende blog, waarin ik een aantal tips geef voor het effectief bepalen van die prioriteit.
Heb vertrouwen in je Scrum team
Als Product Owner bepaal je in nauwe samenwerking met de klant en je opdrachtgever wat er gemaakt moet worden en met welke prioriteit. Maar hoe je product gemaakt wordt, dat laat je over aan je Scrum team. Hoe beter jij in staat bent om je teamleden te vertrouwen en het hoe aan hen over te laten, des te sneller ze hun verantwoordelijkheid kunnen nemen en des te beter ze het nieuwe product kunnen ontwikkelen.
In de praktijk kom ik echter nog regelmatig Product Owners tegen die het hoe wel los willen laten, maar stiekem toch de controle vasthouden . Hoe ze dat doen? Door simpelweg veel te veel acceptatiecriteria te benoemen. En je weet: hoe meer acceptatiecriteria je bepaalt, des te minder ruimte je geeft aan je Scrum team om zelf het hoe te bepalen.
Tip: Ben je dus bewust van je mogelijke hang naar controle. En laat die dus zoveel als mogelijk los. En oh ja, kijk nog eens naar Frozen: ‘let it go, let it flow’!
Tot slot
Als Product owner ben je de vertegenwoordiger van de klant en de gebruikers en daarmee de belichaming van het nieuwe product of de dienst: straal dat dan ook uit en wees de waarachtige eigenaar van de productvisie en de waarde. Wees enthousiast en betrokken bij je team en ondersteun ze waar nodig bij de ontwikkeling van jouw visie.
Dus:
Visie, Enthousiasme, Waarde, Prioritering en Loslaten. Yup, niemand zei dat het eenvoudig zou zijn. Wel erg leuk om te doen, zet ‘m op!
Door:
Merijn Visman